Khamis, 28 Ogos 2008

Hujan Semalam.....

Aku mulakan coretan ari ni dengan pengalaman semalam....seperti yg tertera dalam berita hari ni, smlm KL dilanda ujan yg sangat lebat dan lame, kalo xsilap kat opis aku ni da start ujan sebelum asar lg...smlm aku da plan nak jumpa erin ngan dayah, motif utama nak amik duit dari dayah nk bayar hp dier yg aku hntr baiki ari 2...janji ngan dorg jumpa kat mid kul 7 coz ade org ngidam nk makan piza sebelum pose...huuhuhu...bila jarum jam aku da menunjukkan jam 6.00 ptg, ujan kat luar plak masih blum menunjukkan tanda2 nak behenti...dari kul 6.00 ke 6.30, still lebat lagi...aku pun tukar plan ngan erin...janji kul 8 plak...smentara tgu ujan behenti aku pun layan la citer star wars:empire strikes back yg da berpuluh kali aku ulang tayang....namun ujan tetap xbehenti lg walaupun aku da berjaya menghabiskan cerita yg berdurasi 2jam lebih tu...aku pun mesj erin balik cakap kalo aku xsmpi mid kul 9, jumpa kat kerinci je....

kul 8.45, setelah opis aku da senyap sunyi aku pun kuar....ujan masih lagi turun walaupun xselebat td...tp bg penunggang motosikal cm aku ni, ujan sket pun da cukup buat kitorg basah kuyup dan lenjun....mengenangkan janji yg telah dibuat, aku mulakan perjalanan dengan harpan ujan akan semakin reda....tp keadaan tetap x mengizinkan...aku terpaksa gak berhenti kt beberapa checkpoint dalam perjalanan sbb xtahan ujan lebat sgt...hampir 9.45 baru aku smpi kerinchi(jarak yg biase amik dlm 10 min je dr opis aku)....

selesai segala urusan kat kerinchi aku smbung balik perjalanan ke rumah...jam wktu tu da dekat 10.30 dan ujan masih lg turun renyai2....dlm perjalanan ni ada satu peristiwa yg meninggalkan kesan yg agak mendalam dlm jiwa aku...waktu aku smpi di simpang tiga menara PGRM, jalan cheras, mase tu trafic light dier rosak...mmg jalan agak jam maser tu...tp trafik antara ketiga2 persimpangan tetap terkawal...terkawal sbb ada sorg rakyat malaysia ni (aku mmg respect abis kat bro ni) yg mengawal trafic mase tu...korg bayangkan la da la malam, ujan plak tu...tp bro ni (aku rase dier indian kut) ttp setia mengawal trafik dan pemandu2 lain pun aku nampak memberikan kerjasama yg sewajarnya....bila dier suh bhenti org bhenti, dan biler dier bg jalan org jalan smbil kebanyakan kenderaan hon kat bro ni sbgi tanda penghargaan...yg angkat tangan ucap terima kasih mmg xterkira da...mmg byk tul pahala bro ni smlm...

dalam aku terpegun dlam kekaguman melihat usaha terpuji bro sorg ni, aku terpersan satu kereta peronda polis, mula2 aku ingt polis tu nak behenti n bg bantuan yg sewajarnya sbb bg aku mmg tugas polis pun kawal2 trafik ni tapi aku salah...kereta polis ni, yg aku perasan dalam nye ade 2 0rg anggota, dgn rase selamba langsung xbehnti dan buat xtau je dengan keadaan mase tu...ade la apek naik moto gak sebelah aku tu, dia pun perasan polis tu gak aku rase sebb lepas tu dier pandang aku n dier cakap "aiya, apa polis ni...rakyat yg jaga jalan"...aku hanya mampu tersenyum jer mendengarkan kata2 apek tu n xlame pas tu bro td bg kitorg jalan...peristiwa ni buat aku berpikir panjang....dan kesimpulan yang aku dapat ialah seb baik aku xbg erin jd polis dulu...huhuuu...

arini setelah menerima beberapa desakan dari pihak berkuasa di rumah (mak ngan ayah aku) aku gi kerja naik keta...wahahaha....tinggallah moto ku kesepian di rumah....

pesanan penaja : tahniah kepada Datuk Misbun Sidek di atas pengurniaan
Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) yang membawa gelaran Datuk...juga tahniah kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim yang akan mengangkat sumpah sebagai ahli parlimen ari ni....